Så tjänar du pengar på din blogg

Så tjänar du pengar på din blogg

Är du en influencer inom sociala medier eller försörjer du dig på ditt bloggande? Har du funderat på hur du ska kunna få din verksamhet att ekonomiskt fungera som en inkomst för dig? Då ska du läsa denna artikel som handlar just om hur du arbetar med samarbeten, reklam och annonser på din blogg.

Reklamlänkar

Reklamlänkar är länkar som du använder dig av när du till exempel tipsar dina läsare om olika produkter. Detta är ett väldigt bra sätt för dig att trots att du kommer tjäna pengar på dina val så behåller du ändå din trovärdighet, just för att det inte är ett företag som väljer ut vad du ska välja. Dessa länkar är en reklamlänk direkt kopplade till de produkter som du har valt. Om dina läsare väljer att klicka på dessa länkar får du en viss ersättning baserad på hur många klick detta ger.

Rullande annonser på bloggen

Detta är annonser som ligger mellan inläggen på din blogg. Dessa annonser är oftast upphandlade genom den bloggplattform som du använder dig av, och du får också betalt via plattformen för att ha dessa annonser liggandes.

Samarbeten

Samarbeten av olika slag är förmodligen det vanligaste sättet att tjäna pengar på sin blogg eller på sina sociala medier. Oftast blir du kontaktad via olika typer av byråer som på uppdrag av företag söker upp bloggare eller influencers som passar den målgrupp som företaget vill nå. Därefter kommer ni överens om ett upplägg som passar den produkt som exempelvis Jewelrybox eller en tjänst som du kommer marknadsföra, alltså hur många inlägg samt hur ofta dessa ska komma upp i din blogg. Du kommer även behöva skapa utkast som visar hur det slutgiltiga samarbetet kommer se ut rent visuellt och detta ska då godkännas av företaget eller byrån. När allt detta är förberett så läggs en tidsplan upp och det är dags för dig att börja publicera materialet. Efter det att samarbete har löpt ut får du betalt.

För att sammanfatta ovan information kan vi kortfattat säga att det faktiskt är möjligt att arbeta som bloggare eller influencer. Dock inte helt smärtfritt då du kanske behöver rucka något på din trovärdighet hos läsaren genom att göra reklam för produkter eller tjänster som kanske inte alltid känns klockrena för ditt varumärke. Men eftersom att branschen ständigt utvecklas kommer förmodligen fler och fler företag ge sig in i denna typ av marknadsföring vilket också kommer skapa fler möjligheter för bloggare att hitta precis rätt företag för sina samarbeten. Detta kommer förmodligen att förändra diskussionen kring trovärdighet gentemot läsare och göra möjligheterna och förutsättningarna bättre för bloggarna.

Oavsett vad har branschen kring influencers förändrats otroligt mycket de senaste åren och lär fortsätta på samma väg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *