Att ordna ett bloggevent

Att ordna ett bloggevent

Att arbeta som bloggare innebär inte längre bara att skapa inlägg med intressant information för läsarna. Det handlar också om att nå ut till sin målgrupp på andra sätt, allt från vloggar till evenemang. I det här inlägget beskrivs 6 steg för att lyckas genomföra ett framgångsrikt bloggevent.

STEG 1: Briefing

En bra briefing handlar om sammanställd information och data som hjälper dig att förstå vad syftet med ditt event är och vilka steg som måste tas för att kunna nå upp till målet med evenemanget. Det handlar om att skapa en vägledning där de olika problemen, möjligheterna, målen, publiken och resurserna som finns tillgängliga beskrivs. Detta är första steget för att påbörja kartläggningen av projektet.

STEG 2: Research

Bra research hjälper dig att lära känna din målgrupp bättre och du kommer att förstå dina verkliga chanser att lyckas med evenemanget du vill göra. Genom att forska så kommer du också att förstå vad som kommer göra ditt event mer framgångsrikt och vad som eventuellt kan få dig att misslyckas. Tanken med forskning är också att bli mer inspirerad. Ska du exempelvis hålla eventet i Stockholm så krävs det att du också forskar kring olika eventlokaler i Stockholm och vad dessa kan komma att kosta. Kostnaden för hur mycket ditt event får kosta samt hur mycket sponsring du kan kamma hem är en fin balansgång.

STEG 3: Utveckling

Det är i detta skede som du designar själva bloggeventet – bokstavligen. Här går man från en idélista till en checklista med saker som ska bockas av. Tips: Ett bra projektunderlag måste svara på essentiella frågor såsom var, när, hur, till vem och varför kommer du att hålla evenemanget?

STEG 4: Produktion

I detta skede så gäller det att smutsa ner händerna och få sakerna att rulla på. Checklistan som skapades i förra steget ska nu bockas av och genomföras. Här omvandlar du allt som du planerat inför ditt bloggevent. Det handlar om branding, logistik och distribution av inbjudningar.

STEG 5: Publicitet

Publicitet kring bloggeventet är A och O för att få evenemanget så lyckat som möjligt. Det gäller att nå ut till olika källor där man vet att målgrupper för eventet håller hus. Det kan handla om andra bloggar, det kan handla om tidningar eller att mingla på andra event. Men det krävs ett avslöjande, en wow-faktor som gör så att alla får upp ögonen. Du måste kommunicera, marknadsföra ditt evenemang så mycket som möjligt.

STEG 6: Dagen D

Den stora dagen har äntligen anlänt och det är dags att utföra eventet så bra som möjligt. Från början till slut kommer evenemanget kräva e hel del koordinering från dig. Du kommer behöva finjustera din planering och personerna som arbetar tillsammans med dig måste vara med på noterna. Allt ska sluta så framgångsrikt som mjöligt och det är viktigt att du också hinner mingla och ha kul på ditt bloggevent.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *