Få läsare genom att bli en expert
För att kunna få inkomst på din blogg behöver du läsare, många och gärna återkommande läsare. Det finns flera olika sätt att få besökare och du bör kombinera så många som möjligt, men ha alltid kvaliten på din blogg som riktmärke. Det bästa sättet för att få besökare är att ge dem kunskap – du måste bli en expert.
Bli en expert
För att få många besökare behöver du ge läsarna något när de besöker din blogg; det måste finnas en orsak att surfa in på den. Det finns en och annan bloggare som har en livsstilsblogg – som skriver om sitt liv, mode, inredning och träning – och som kan leva på det, men de flest bloggare skriver om särskilda ämnen. Utgå från ditt eget beteende på nätet: varför har du surfat in på en sida? Varför går du in på en sida, men inte på en annan? Den främsta orsaken till att vi går in på olika sidor är att vi söker kunskap om något. Det är inte alltid så att vi tänker att vi är på “kunskapsjakt” när vi surfar, men om vi analyserar våra vanor, så är det mycket vanligt. Du ska köpa en bil och letar bland märken och årsmodeller, hitta bästa hundförsäkringen för en särskild ras, resetips inför öluffning i Grekland eller fixa ett problem med datorn – allt det här är att söka kunskap. Vi väljer sedan sidor som rankas högt av Google, gärna har något med ämnet i url:en och som vi uppfattar är kunniga i ämnet.
Kvalitet och kunskap
Det räcker inte med att kopiera andra sidor med fakta, du måste veta vad du skriver om, fördjupa dig och hålla dig á jour med händelseutvecklingen. Varje inlägg måste vara av hög kvalitet. I början bör du lägga ner mycket tid på att skriva djuplodade artiklar om ditt ämne – även om du inte ens får besökare. Du blir inte en expert över en dag, utan måste bygga upp ett bibliotek av bra kunskapsinlägg. Ett tips är att skapa gör-det-själv-artiklar där du visar hur man kan lösa praktiska problem – om det passar ämnet. Om du skriver om resor, så bör du alltid vara uppdaterad på festivaler och händelser. När du börjar att få besökare, så ska de ha mycket att läsa.
Du behöver både fördjupa och förenkla kunskapen. Om du skriver om resor, så kan du ha en synlig packlista som besökarna kan använda, samtidigt som du också hänvisar och länkar till en artikel på 1000 ord om packningen och där du fördjupar dig i listans innehåll.