Bloggtips: vid idétorka
Det är roligt att blogga, men ibland har man bara idétorka eller kort om tid, samtidigt som man självklart vill hålla bloggen vid liv. Du ska här få bloggtips när du inte vet vad nästa inlägg ska handla om. Vilka tips som fungerar är självklart beroende på vilken slags blogg som du har.
Med hjälp av läsarna
Om du inte vet vad du ska skriva, så kan du alltid göra en undersökningen. När du gör en undersökning, så aktiverar du också dina läsare – och ser hur många som verkligen läser bloggen. Många bloggar har enkla verktyg som du lätt använder för att dina läsare ska kunna trycka på det svarsalternativ som de håller med om. Om du vill skapa mer liv i bloggen, ber du dem även att förklara sin åsikt i kommentatorsfältet. För att göra bloggen intressant för läsarna, så måste du inom ett par dagar har sammanställt undersökningen. Presentera den gärna i procentform. De flesta tycker om att delta i undersökningar, men använd det inte mer än var tionde blogginlägg – om du får bra respons.
Skriv en lista över ett ämne som passar till din blogg, eller så skriver du att det blir ett inlägg off topic. Det är viktigt att listan intresserar besökarna – både så att de själva får tips, men också vill skapa sina egna listor. Du kan egentligen skapa listor om vad som helst, favoritböcker, filmer, bucket lists, drömresor, saker du aldrig kommer att göra, saker du önskar att du aldrig gjort eller godaste maten. Be sedan dina läsare att skriva i sina favoriter eller tips i kommentarsfältet.
Med hjälp av andra
Om du har lite tid eller helt enkelt inte orkar skriva ett bra inlägg, så kan du be någon skriva åt dig. Antingen ber du en vän skriva inlägget och sedan länka till sin egen blogg – alltså under sitt eget namn. Du kan också köpa blogginlägg på frilansportaler där en bloggare skriver ett inlägg åt dig och länkar till sin blogg – då kan du både få bra länkar och nya läsare. Ett tredje alternativ är att köpa blogginlägg av spökskrivare. Du ber den personen att skriva om ett ämne, men det publiceras under ditt namn. Det sistnämnda är särskilt användbart om ditt mål är att få fler besökare och du främst vill ha mer unikt material.