Bloggen som marknadsföringsverktyg för företagare
Som företagare är goda marknadsföringsverktyg viktiga för att lyckas nå ut och få en större kundkrets. Rätt slags verktyg underlättar också för att behålla dina befintliga kunder. Ett billigt och mycket användbart marknadsföringsverktyg är bloggen om du bloggar på rätt sätt.
Driva företag – en utmaning
Att driva företag är roligt och mycket utmanande. Företaget blir lätt mer än bara ett arbete: så mycket tid, tankar, ekonomi och känslor läggs i företaget. Särskilt nu under coronakrisen. Vissa företag har faktiskt växt under coronapandemin, men för de flesta företagare är det en jobbig tid, särskilt ekonomiskt. Om du behöver mer pengar för att fortsätta driva ditt företag erbjuder https://qred.com/se/ fördelaktiga företagslån och du får lånet utbetalat redan idag.
Bloggen som marknadsföringsverktyg
En blogg är en sajt som låter dig göra enkla uppdateringar, i motsatts till en statisk hemsida som kräver lite mer när du ska göra förändringar. Det är därför bloggar är så populära. Som företagare är det smart att nyttja bloggen som medföljer ditt webbhotell, eller lägga till en blogg. Då kan du enkelt skriva inlägg till dina besökare. Det är den enkla delen av att blogga, det svåra är att skriva inlägg som ger mer kunder.
Blogga på rätt sätt
För att få fler kunder eller behålla dina gamla kunder måste du blogga på rätt sätt. En blogg ska inte användas som någon slags företagsinformation eller “dagbok” – det finns ingen som sätter sig vid datorn och letar efter den kunskapen. Du ska blogga om saker som dina kunder letar kunskap kring. Vilka frågor ställer sig kunder som kan tänkas köpa dina produkter eller tjänster? Det spelar ingen roll om du är advokat, har städfirma, driver en sportaffär eller ett ekologiskt jordbruk – samma princip gäller alla. En advokat kan skriva informativa inlägg om vardagsjuridik, om köp av prylar på Blocket i befintligt skick eller hur man upprättar ett testamente. Du som har en städfirma berättar om smarta städknep. Men då kommer ju inte kunderna att köpa mina produkter eller tjänster tänker du? Du måste ge bort något gratis för att få något tillbaka. Bli en expert som vanligt folk vänder sig till. Då kommer de också att anlita dig när de verkligen behöver en advokat, göra en flyttstädning eller köpa sportskor.